Cookie policy

de Zorgboog gebruikt cookies om bijvoorbeeld de website te verbeteren en te analyseren, voor social media en om ervoor te zorgen dat u relevante advertenties te zien krijgt. Als u meer wilt weten over deze cookies ga dan naar zorgboog.nl/cookies. Bij akkoord op deze cookie policy geeft u de Zorgboog toestemming voor het gebruik van optimale cookies op onze websites. Klik op “Instellingen aanpassen” om uw voorkeuren te wijzigen.

Cookies accepteren Instellingen aanpassen
phone icon

Cliënttevredenheid Wijkzorg en Wijkverpleging gestegen!

17 september 2020

Het jaarlijkse cliënttevredenheidsonderzoek wijkzorg en wijkverpleging, de PREM, is dit jaar wederom uitgevoerd binnen de Zorgboog. Met het onderzoek is meer inzicht verkregen in de ervaringen van cliënten met de wijkzorg en wijkverpleging.

Wijkzorg en wijkverpleging

Resultaten
559 cliënten (42,3%) hebben deelgenomen aan het onderzoek en beoordelen de zorgverlening gemiddeld met een 8,7. Dit is een verbetering ten opzichte van vorig jaar toen het gemiddelde op 7,8 uitkwam. 

Er is ook onderzocht of cliënten de wijkzorg van de Zorgboog zouden aanbevelen aan vrienden of familie indien deze een vergelijkbare zorgbehoefte zouden hebben. Dit wordt ook wel de Net Promotor Score (NPS) genoemd. De NPS voor de Zorgboog wijkzorg en wijkverpleging bedraagt 86,58 waaruit blijkt dat het merendeel van de cliënten de zorg aanbeveelt. Net zoals de tevredenheid is ook de NPS score toegenomen. In 2019 werd de wijkzorg en wijkverpleging namelijk beoordeeld NPS van 85,2. 

Cliënten zijn met name zeer positief over de onderwerpen aandacht, gemak en gezondheid. Dit betekent dat cliënten ervaren dat ze gezien en gehoord worden. Er is aandacht van zorgverleners voor de gezondheid van cliënten, hun wensen en behoeften. Cliënten waarderen dit, voelen zich op hun gemak bij de zorgverleners en zien hun zorgwensen terug in de zorg. 

Aandachtspunten
Het tevredenheidsonderzoek gaf ook ruimte voor aandachtspunten. Cliënten gaven aan dat verbeteringen mogelijk zijn op het gebied van teams met vaste zorgverleners en in de tijdstippen dat de zorgverlening plaats vindt. Vaker dezelfde zorgverlener geeft een veilig en vertrouwd gevoel voor cliënten doordat deze zorgverlener goed bekend is met de wensen van de cliënt en in kan spelen op nieuwe (zorg)vragen. Cliënten geven aan dat er meerdere vaste zorgverleners per team mogen zijn, beter dan te veel verschillende. 

De positieve ervaringen en aandachtspunten zijn in de verschillende teams opgenomen als leer- en verbeterinformatie. In een verbetercyclus wordt gewerkt aan een verbetering van de genoemde punten om de wijkzorg en wijkverpleging nog iets beter te maken.