Cookie policy

de Zorgboog gebruikt cookies om bijvoorbeeld de website te verbeteren en te analyseren, voor social media en om ervoor te zorgen dat u relevante advertenties te zien krijgt. Als u meer wilt weten over deze cookies ga dan naar zorgboog.nl/cookies. Bij akkoord op deze cookie policy geeft u de Zorgboog toestemming voor het gebruik van optimale cookies op onze websites. Klik op “Instellingen aanpassen” om uw voorkeuren te wijzigen.

Cookies accepteren Instellingen aanpassen

Vijf tips voor een goede nachtrust

23 januari 2019

Voldoende slaap draagt bij aan een gezonde weerstand. Bovendien bevordert een goede nachtrust je humeur. Lees de vijf tips en voel je energiek.

Tip 1
Licht dimmen
Een donkere slaapkamer is bevorderlijk voor een goede nachtrust. Dim 's avonds ook alvast het licht in de woonkamer. We maken het slaaphormoon melatonine aan als het donker is, waardoor je slaperig zult worden. Om dezelfde reden is het af te raden om vlak voor het slapengaan nog tv te kijken. Ook LED-schermen zoals je smartphone of tablet zijn niet bevorderlijk voor je slaap, doordat het blauwe licht de melatonine afscheiding onderdrukt.


Tip 2
Ademhalingsoefeningen
Lig je in bed en kun je niet slapen? Probeer je geen zorgen te maken over de volgende dag. Accepteer dat je niet direct in slaap valt. Juist door te piekeren wordt je actief. Ademhalingsoefeningen helpen om te ontspannen. Door de buik ademen helpt het meest om tot rust te komen. Een andere bekende techniek is door vier seconden in te ademen, je adem vervolgens zeven seconden vast te houden en hierna acht seconden rustig uit te ademen. Herhaal deze oefening een aantal keer en je zult merken dat je meer ontspannen bent.


Tip 3
Lezen in bed
TV kijken in de slaapkamer is af te raden, maar een boek lezen, het liefst met weinig licht, is juist een goed idee. Lezen is namelijk uitputtend voor de ogen, waardoor je je al snel slaperig voelt. Kies een boek met korte verhalen of met wat kortere hoofdstukken. Zo kun je ieder moment stoppen om te slapen. Een spannend boek kun je beter bewaren voor een ander moment.


Tip 4
Vast slaapritme
Een vast slaapritme opbouwen draagt bij aan een goede nachtrust. Ook al ben je nog niet echt moe, het werkt om naar bed te gaan op een vast tijdstip. Door steeds op dezelfde tijd naar bed te gaan en op te staan, merk je al snel dat je een ritme ontwikkelt en zal het in slaap vallen gemakkelijker worden. Probeer het tijdstip van opstaan en naar bed gaan ook in het weekend vast te houden. Zo behoud je je slaapritme.


Tip 5
Hoofd leegmaken
Heb je een drukke dag gehad en zit je hoofd nog vol? Schrijf op wat je die dag allemaal hebt gedaan. Wat is goed gegaan en wat minder goed? Waar ben je dankbaar voor en wat doe je de volgende keer anders? Door zaken op te schrijven kun je je gedachten loslaten. Heb je een drukke dag voor de boeg, maak dan 's avonds alvast een to-do-lijstje. Dat geeft rust.

Meer begeleiding nodig? Kijk op www.zorgboogextra.nl/somnio voor een vierweekse slaaptherapie.