Cookie policy

de Zorgboog gebruikt cookies om bijvoorbeeld de website te verbeteren en te analyseren, voor social media en om ervoor te zorgen dat u relevante advertenties te zien krijgt. Als u meer wilt weten over deze cookies ga dan naar zorgboog.nl/cookies. Bij akkoord op deze cookie policy geeft u de Zorgboog toestemming voor het gebruik van optimale cookies op onze websites. Klik op “Instellingen aanpassen” om uw voorkeuren te wijzigen.

Cookies accepteren Instellingen aanpassen
phone icon

02 juni 2021

Voorkomen van spoedzorg leidt tot minder druk voor acute zorg

Van de spoedeisende hulp tot de ouderenzorg: overal is het druk. De oorzaak? Te weinig personeel, vergrijzing, groei in kwetsbare, complexe doelgroepen en – uiteraard – corona. Ook kan de inrichting van de zorg beter. Zorgverleners in Helmond en de Peel komen daarom met een oplossing voor acute zorg: een nauwere en betere samenwerking tussen zorginstellingen in de regio. Op die manier kunnen de 250.000 inwoners van de regio Helmond/De Peel ook in de toekomst bij spoedgevallen blijven rekenen op goede zorg. 

Een gebrek aan beschikbare IC-bedden, onnodige ambulanceritten en onvoldoende afstemming tussen zorgverleners. Maar ook zorgvragen die niet door een professional behandeld hoeven te worden en veel tijd opslokken. Dat er in de zorg iets structureel anders moest, was volgens zorgverleners in de regio duidelijk. “De inrichting van de spoedzorg sloot niet aan op de zorgvraag”, vertelt Harrie Geboers, bestuursvoorzitter van Huisartsenposten Oost-Brabant. “Veel patiënten komen daardoor niet meteen op de juiste plek terecht.” Reden voor de zorgverleners (Elkerliek Ziekenhuis, Huisartsenpost Oost-Brabant, Savant Zorg, De Zorgboog, GGZ Oost Brabant, GGD Brabant-Zuidoost en de huisartsen in de regio) om de handen ineen te slaan. 

Zorg op de juiste plek
Eveline de Bont, bestuursvoorzitter van het Elkerliek Ziekenhuis in Helmond: “Het is belangrijk dat we waar mogelijk zorg voorkomen of dat we zorg ombuigen en de juiste zorg op de juiste plek organiseren.” Geboers vult aan: “Via de telefoondienst van de huisartsenposten en meldkamers kunnen we sommige vragen al beantwoorden en kijken we waar een patiënt het beste terecht kan. Zo organiseren we de instroom bij spoed.” Ivo Bierens, huisarts en medisch directeur van zorggroep Elan: “Niet iedereen hoeft een huisarts te zien. Zo kan iemand soms beter terecht bij een goed voorbereide verpleegkundige van Zorgboog en/of Savant. Door een minder centrale rol voor de huisarts kunnen we sommige zorgbezoeken voorkomen en andere doorverwijzen naar de juiste plek.” 

Moet ik naar dokter of niet?
Ruim 40 procent van de mensen die een dokter bezoekt, hoeft daar eigenlijk niet naar toe. Maar het is soms om in te schatten of je direct hulp nodig hebt, óf dat het kan wachten, óf je zelfs helemaal geen hulp nodig hebt. Websites en apps spelen een belangrijke rol om daarin inzicht te krijgen. De website en app ‘Moetiknaardedokter’ geeft snel en betrouwbaar advies of en hoe snel je een dokter moet bezoeken.

Toekomstbestendig
De afgelopen periode is er al volop geëxperimenteerd om de zorg in de regio toekomstbestendig te maken. De zorgbestuurders zien vooruitgang: “Natuurlijk is het lastig om goed samen te werken en met elkaar naadloze verbindingen in de zorg te maken. Wij zijn ervan overtuigd dat dit, mede door onze goede samenwerkingscultuur, gaat lukken!” 

CHECK: welke zorg heb je nodig?  

  • Levensbedreigende situatie? Bel meteen 112. 
  • Spoedeisend zoals hartklachten, een wond die gehecht moet worden of ander ernstig letsel? Bel dan meteen je huisarts. In de avonduren, nacht en weekend bel je de huisartsenpost. 
  • Weet je niet zeker of je direct zorg nodig hebt? Kijk dan eerst op de app of website moetiknaardedokter.nl voor advies. Zorg dat je de app altijd bij de hand hebt: download hem in de App Store of Play Store. 

Delen via: facebook icon linkedin icon email icon