Cookie policy

de Zorgboog gebruikt cookies om bijvoorbeeld de website te verbeteren en te analyseren, voor social media en om ervoor te zorgen dat u relevante advertenties te zien krijgt. Als u meer wilt weten over deze cookies ga dan naar zorgboog.nl/cookies. Bij akkoord op deze cookie policy geeft u de Zorgboog toestemming voor het gebruik van optimale cookies op onze websites. Klik op “Instellingen aanpassen” om uw voorkeuren te wijzigen.

Cookies accepteren Instellingen aanpassen
phone icon

11 oktober 2021

Wat kun jij zelf doen om je wachttijden bij de huisartsenzorg te verkorten?

De Zorgboog werkt samen met andere zorgverleners in Helmond-De Peel om de juist zorg op de juiste plek te bieden. Hoe we dat doen? Huisarts Rob Linssen en manager triage Huisartsenposten Oost-Brabant Tanja van Wiggen vertellen je wat je zelf kunt doen om de wachttijd in de zorg te verkorten.

Tanja van Wiggen

De werkdruk in de zorg is hoog en de vraag van patiënten blijft onverminderd groot. In het weekend de huisartsenpost bellen? Dan is de kans groot dat je vijftig minuten in de wacht staat. Naar de Spoedeisende Hulp gaan? Reken er op dat je even geduld moet hebben, voordat je aan de beurt bent. Volgens manager triage Tanja van Wiggen en huisarts Rob Linssen ligt dit probleem niet alleen bij de zorgsector zelf. Ook patiënten kunnen hun steentje bijdragen waardoor de wachttijd en de druk op de zorg vermindert. 

De twee zorgprofessionals merken dat mensen steeds sneller en gemakkelijker de telefoon pakken om de huisarts te bellen. Vooral in de weekend- en avonduren levert dit grote wachttijden op. ‘We krijgen vaak te horen dat mensen al twee dagen ergens last van hebben, maar geen tijd hebben gehad om naar de huisarts te gaan,’ vertelt Tanja van Wiggen. ‘Mensen weten vaak niet dat de huisartsenpost er alleen is voor spoedzorg. In andere gevallen is het juíst de bedoeling dat je - tijdens praktijkuren - met klachten naar je eigen huisarts gaat.’ Rob Linssen: ‘Mensen die echt direct geholpen moeten worden, staan anders vijftig minuten in de wacht.’

Download de Moetiknaardedokter-app 
Ervaar je klachten? Dan zijn er verschillende websites én apps die je kunnen helpen. Tanja van Wiggen adviseert om www.moetiknaardedokter.nl te raadplegen of de app Moetiknaardedokter te downloaden zodat je altijd snel de juiste informatie bij de hand hebt. ‘In deze app word je (in twee minuten) door een vragenlijst geleid. Vervolgens krijg je - op basis van je antwoorden - advies.’

Minder lange wachttijden door vragenlijst
Sinds kort is deze vragenlijst van de Moetiknaardedokter-app verbonden met de website van Huisartsenposten Oost-Brabant (www.huisartsenpostenoostbrabant.nl). ‘Als de uitkomst van de vragenlijst is, dat je toch even contact met de huisartsenpost moet hebben, dan kun je je telefoonnummer achterlaten. De triagisten (de eerste aanspreekpunten op de huisartsenpost) krijgen de informatie die je hebt ingevuld meteen te zien. Zij bellen je dan binnen één uur op. Op deze manier kunnen ze je sneller helpen.’ 

Is dit spoed of niet?
‘Als huisarts wil je niets liever dan mensen helpen’, zegt Rob Linssen. ‘Maar in dit geval gaat het juist om de niet-spoedeisende klachten, waardoor de druk op de zorg gigantisch is. Vraag jezelf in de toekomst af: is dit spoed? Of kan deze zorg tot morgen of na het weekend wachten? Maak die overweging. Daar help je de zorg enorm mee!’

Spoed of niet?
Twijfel je of je diréct zorg nodig hebt? Hieronder een overzicht:

  • Levensbedreigende situatie? Bel meteen 112.
  • Spoedeisende situatie? Bijv. hartklachten, een wond die gehecht moet worden of ander ernstig letsel? Bel ‘s avonds, ‘s nachts of in het weekend naar de huisartsenpost. Op andere tijdstippen bel je je eigen huisarts.
  • Twijfel je of je direct zorg nodig hebt? Doe dan de check op Moetiknaardedokter.nl. Download de app op je telefoon, zodat je het antwoord altijd direct bij de hand hebt.
     

Rob Linssen, huisarts


Delen via: facebook icon linkedin icon email icon