Cookie policy

de Zorgboog gebruikt cookies om bijvoorbeeld de website te verbeteren en te analyseren, voor social media en om ervoor te zorgen dat u relevante advertenties te zien krijgt. Als u meer wilt weten over deze cookies ga dan naar zorgboog.nl/cookies. Bij akkoord op deze cookie policy geeft u de Zorgboog toestemming voor het gebruik van optimale cookies op onze websites. Klik op “Instellingen aanpassen” om uw voorkeuren te wijzigen.

Cookies accepteren Instellingen aanpassen
phone icon

De Zorgboog en MEE Zuidoost Brabant zetten samenwerking voort

18 april 2016

De Zorgboog en MEE Zuidoost Brabant, organisatie voor cliëntondersteuning, hebben een samenwerkingsovereenkomst getekend rond onafhankelijke klachtenbemiddeling.

Tekenen samenwerkingsovereenkomst de Zorgboog en MEE Zuidoost Brabant
Henri Plagge (de Zorgboog) en Jeanette van den Tillaart (MEE Zuidoost Brabant)

Beide organisaties zijn tevreden over de resultaten van een pilot, waarbij twee medewerkers van MEE zijn ingezet als klachtenfunctionaris binnen de zorgorganisatie. De pilot, die liep van medio tot eind 2015, wordt nu omgezet in een samenwerkingsovereenkomst.

Rechtstreeks in gesprek
"Ons eerste uitgangspunt is dat wij klachten willen oplossen daar waar ze ontstaan", vertelt Henri Plagge, voorzitter raad van bestuur de Zorgboog. "We gaan graag rechtstreeks in gesprek met onze cliënten en hun familie als zij niet tevreden zijn over onze zorg- en dienstverlening. Maar we weten ook dat cliënten soms ondersteuning nodig hebben bij het formuleren van een klacht, behoefte hebben aan een luisterend oor of aan een objectieve bemiddelaar."

Onafhankelijke bemiddelaars
Sinds medio 2015 kunnen cliënten van de Zorgboog hiervoor terecht bij twee medewerkers van MEE Zuidoost Brabant. De eerste klachtenregistratie ligt in handen van het cliëntcontactcentrum van de Zorgboog. Zij zetten de klacht ter afhandeling door naar de desbetreffende afdeling of naar de twee klachtenfunctionarissen van MEE als er meer verduidelijking of bemiddeling nodig is. "Zowel de Zorgboog als wij zien meerwaarde in de invulling van de klachtenbemiddeling buiten de organisatie", vertelt Jeanette van den Tillaart, bestuurder MEE Zuidoost Brabant. "Wij staan garant voor een onafhankelijke bemiddeling en kunnen de cliënten vanuit onze deskundigheid adviseren en ondersteunen."

Tevreden
In eerste instantie vond de samenwerking plaats in de vorm van een pilot. Eind maart 2016 tekenden beide organisaties een definitieve overeenkomst rond de inzet van de onafhankelijke klachtenbemiddeling. "De pilotperiode is goed verlopen en we zijn tevreden over de resultaten; de onafhankelijkheid van de klachtenfunctionarissen wordt als zeer prettig ervaren zowel door de cliënten als door de betrokken medewerkers. Alle reden dus om de samenwerking voort te zetten", aldus Henri Plagge. "Samen met MEE kunnen we zorgen voor een goede klachtenafhandeling binnen de Zorgboog. Dat geeft ons de kans onze zorg en dienstverlening kritisch te bekijken en waar mogelijk te verbeteren."