Cookie policy

de Zorgboog gebruikt cookies om bijvoorbeeld de website te verbeteren en te analyseren, voor social media en om ervoor te zorgen dat u relevante advertenties te zien krijgt. Als u meer wilt weten over deze cookies ga dan naar zorgboog.nl/cookies. Bij akkoord op deze cookie policy geeft u de Zorgboog toestemming voor het gebruik van optimale cookies op onze websites. Klik op “Instellingen aanpassen” om uw voorkeuren te wijzigen.

Cookies accepteren Instellingen aanpassen
phone icon

28 december 2023

Mieke Bennenbroek en Martien van Helmond

"Warme zorg op afstand"

Martien van Helmond (84) zit aan tafel in zijn woonkamer in Asten. Voor hem staat een Compaan-tablet. Ineens klinkt telefoongerinkel en verschijnt een groene knop op het scherm. Hij drukt erop en meteen heeft hij beeldverbinding met verpleegkundige Mieke Bennenbroek. “Goedemiddag meneer Van Helmond, hoe gaat het met u?”, vraagt Mieke vriendelijk, “Hebt u de medicijnen al ingenomen?” Martien antwoordt bevestigend.

Steeds meer thuiswonende cliënten van de Zorgboog krijgen zorg op afstand via beeldzorg. Via de Compaan-tablet of Compaan-app spreken én zien ze op verschillende momenten in de dag de beeldzorgwerkers van de Zorgboog. Zo begeleiden Mieke Bennenbroek en haar acht collega’s van het beeldzorgteam bijna veertig cliënten bij onder andere medicatie-inname, glucosemeting, spuiten van insuline en de dagstructuur.

Belangrijke aanvulling
 “We zetten steeds vaker zorgtechnologie in om de schaarste in de zorg op te vangen. Eén van deze technieken is beeldzorg. Ondanks dat ik achter een scherm zit, bouw ik toch een band met ze op en voelt het voor henzelf heel vertrouwd. De meesten hebben het gevoel dat ik gewoon bij hen thuis ben. Zorg op afstand heeft veel voordelen. Zo kunnen cliënten langer zelfstandig thuis wonen, hebben mijn collega’s in de wijk meer ruimte voor cliënten met een zwaardere zorgvraag en kan de Zorgboog meer cliënten helpen. Bovendien blijven collega’s die fysiek geen zorg meer kunnen verlenen, als beeldzorgwerker toch betrokken bij de zorgondersteuning.”

Samen oefenen
Vóór Mieke start met beeldzorg, levert ze de Compaan-tablet persoonlijk af bij de cliënt thuis en oefenen ze samen. Hierna neemt ze op afgesproken dagen en vaste tijden contact op. “Als wij bellen, verschijnt er een groene knop op de tablet waar de cliënt eenvoudig op drukt. Dan hebben we meteen contact met elkaar en begint ons zorgmoment. Afhankelijk van de vraag, hebben we elke dag beeldbelmomenten. Ik merk dat vooral de structurele aandacht het fijnste is voor cliënten. Ze zien er elke keer weer naar uit.”

Compaan-app
Bijna alle cliënten met beeldzorg hebben thuis een gebruiksvriendelijke Compaan-tablet staan. De heer Van Helmond is de uitzondering op de regel: hij gebruikt vooral de Compaan-app op zijn mobiele telefoon. Ook zijn familie gebruikt deze app voor afspraken, foto’s en contactmomenten. “Ik kan gewoon heel goed overweg met mijn smartphone die ik bijna altijd bij me heb”, vertelt hij trots. “Als ze me bellen zie ik een vinkje, ik druk dan op ‘aannemen’ en dan hebben we verbinding.” 

Jeu-de-boulen
“Zeven dagen per week, twee keer per dag heb ik contact met het beeldzorgteam. Ze controleren op afstand of ik mijn medicatie heb ingenomen en mijn pleister heb geplakt voor mijn hart. Ik vind het gezellig en de gesprekken zijn een goede start van de dag. Vroeger heb ik veel gesport zoals fietsen, schaatsen en voetballen. Nu ga ik een paar keer per week jeu-de-boulen, rijd nog regelmatig auto en doe zelf mijn boodschappen. Beeldzorg geeft mij vrijheid, privacy én structuur in de dag zodat ik mijn leven kan leven zoals ik dat gewend ben.”

Warme zorg op afstand
Met zorg op afstand bepalen beeldzorgwerkers of het goed gaat met de cliënt. Zo ook bij de heer Van Helmond. Mieke: “Een tijd geleden is hij gevallen met de fiets. Tijdens het beeldbellen zagen we dat de heer Van Helmond er niet goed uitzag en het niet goed met hem ging. Er is direct contact gezocht met de wijkverpleging. Die zijn meteen bij hem langsgegaan. In overleg met zijn zoon is contact gezocht met de huisarts. Samen hebben we de heer Van Helmond ervan overtuigd dat hij naar het ziekenhuis moest. Daar is hij direct geopereerd. Vanaf afstand kun je dus heel goed de lichamelijke en mentale gesteldheid van cliënten observeren en waar nodig actie ondernemen. Ik zie beeldzorg dan ook duidelijk als warme zorg op afstand.”

Klik hier voor meer informatie over beeldzorg 
 


Delen via: facebook icon linkedin icon email icon